Måned: oktober 2014

Kantarellonara

Ingredienser 100 g kantarell 1 hvitløksfedd 30 g squash 65 g fløte 1 ss meierismør 75 g vann maldonsalt kvernet pepper   Fremgangsmåte Finhakk hvitløk, del kantarell i passe biter og bruk potetskreller til å lage strimler av… Read More

Gunnhilds brødoppskrift

Gir 3 brød med ca 2 enh pr.skive Ingredienser 12,5 dl vann (lunkent) Olje (en god dæsj) 1 pk gjær 15 g fiberhusk salt 120 g havregryn 204 g samalt rug, grov 150 g hvetemel 16 g linfrø… Read More

Lun høstsuppe

Ingredienser 640 g søtpotet 190 g rødløk 450 g gulrot 120 g creme fraiche 45 g maggi kjøttbuljong i terning 1-2 hvitløksfedd Olivenolje Fremgangsmåte Kutt søtpotet, gulrot og løk i terninger. Lag buljong med terninger i 1950 g… Read More

Styret

Styret i PKU-foregningen velges på årsmøtet og består av fem faste medlemmer og to vara. I tillegg velges en ungdomskontakt og en voksenkontakt med møte- og talerett på styremøtene. De faste medlemmene velges for to år av gangen,… Read More

Strull

Ingredienser: 3 dl seterrømme (vei dette) 1 dl sukker 2 dl proteinfritt mel Evt 0,5 dl vann Fremgangsmåte: Rømme og sukker stivpiskes, mel røres inn. Spe evt med litt vann. (ca 40 stk). Stekes i krumkakejern og rulles… Read More

Stians julekaker

Ingredienser: 150g smør 150g sukker 1 eggeplomme 250g proteinfritt mel 2 ts vaniljesukker 8ss Loprofin-melk eller appelsinjuice Fremgangsmåte: Rør sammen smør og sukker. Bland inn eggeplommen, mel og melk. Røren leges på stekebrett med teskje og trykkes ut… Read More

Smultringer

Ingredienser: 500 g Proteinfritt mel 200 g Farin 110 g Rømme 2 dl PKU-melk 1 ts Kanel 2 ts Kardemomme 1½ ts Hornsalt 3 ts Eggreplacer m/vann (kan sløyfes) 50 g smør Fremgangsmåte: Bland 400 g mel og… Read More

Sjokosmåkaker

Oppskriften gir ca. 30 stk á 5 g. Ingredienser: 30 g PKU melk 20 g rapsolje 60 g lavprotein mel 25 g sukker 5 g vaniljesukker 1 ts bakepulver 1 enhet kokesjokolade (feks 12 g av Dronningens kokesjokolade… Read More

Sjokoladesnitter

Ingredienser:     150 g lavprotein mel 6 ss sukker 2 ss kakaopulver (vei dette) 1 ts vaniljesukker 0,5 ts bakepulver 100 g margarin (romstemperert) Perlesukker Fremgangsmåte: Bland sammen alle ingrediensene. Bruk for eksempel miksmaster til å begynne med…. Read More

Serinakaker (proteinfrie)

Ingredienser: 200 g margarin (romtemperert) 1 dl sukker 1 ts vaniljesukker 6 dl proteinfritt mel 1 ts bakepulver Fremgangsmåte: Rør margarin og sukker godt sammen. Bland i resten av ingrediensene og arbeid deigen godt sammen for hånd. La… Read More