Risotto

Risotto egner seg godt som middag for mindre (og større) barn, og det er også lett å lage i litt større mendge og fryse ned til senere.

Det finnes flere oppskrifter på risotto, her kommer det ett eksempel:

g protein/ 100 g % Phe mg Phe/g g/enh Mengde gram Enh
Løk 1,1 3 % 0,33 75,8 40 0,5
Spinat (frossen) 2,3 3 % 0,69 36,2 Fryst 40 1,1
Tomat på boks 1 3 % 0,3 75,8 100 1,3
Grønnsaksbuljong, Maggi 5,4 3 % 1,62 15,4 1/2 terning 5 0,3
Lavprotein ris Fritt 25
Sopp 3,6 3 % 1,08 23,15 2 stk 60 2,6
Vann 0 200
Totalvekt: 470 Total enh:
Vekt etter koking/steking 300 5,9
Per 100 g 2,0
Porsjon 150 2,9 enh
1. Stek løk og sopp til den blir myk og gyllen
2. Tilsett frossen spinat, tomat på boks og grønnsaksbuljong (knuses før den tilsettes)
3. Tilsett vann og ris
4. Kok på middels varme under lokk til risen er helt kokt og vannet har kokt inn
(Evt kan risen kokes på forhånd, da tilsettes det bare litt vann ved behov, om retten blir for fast)
5. Vei den ferdige retten og skriv inn i skjemaet, da får du antall enheter per 100 gram
Man kan også bruke mindre sopp og heller tilsette andre grønnsaker for å redusere enhetene
Noen tilsetter også havrefløte til retten for at den skal bli mer kremete i konsistensen

Oppskriften kan også lastes ned her: risotto

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *