Den Norske PKU forening post@pkuforeningen.no

Liste over fenylalanin (phe) i matvarer

Denne enhetslisten ble oppdatert i mars 2015. De fleste verdiene er regnet ut i fra Matvaretabellen 2012, produsert av Mattilsynet, Sosial-og helsedirektoratet og Universitetet i Oslo; http://matportalen.no/matvaretabellen. Verdier tatt fra andre kilder, for eksempel produsenten, er markert med *.

• Første kolonne med tall viser gram protein per 100 gram matvare.
• Midterste kolonne viser mengden phe i 100 gram matvare.
• Siste kolonne viser hvor mye av matvarer man kan bruke for å få i seg en enhet eller 25 mg fenylalanin.

Verdiene er kalkulert ut i fra proteinmengde. For frukt, bær, potet og de fleste grønnsaker er det regnet at 3 % av proteinet er fenylalanin, i erter, mais, bønner, spinat, grønnkål samt sjokolade er 4 % brukt, mens for kjøtt, fisk, egg, melk, melkeprodukter, kornprodukter og blandingsprodukter 5 %. Hvis matvaren ikke finnes på listen, les varedeklarasjon eller sjekk matvaretabellen og vurder bruken. Bruk alltid 5 % for blandingsprodukter som ikke står i tabellen. Listen kan bestilles i elektronisk format fra PKU teamet på Rikshospitalet (tlf 23072801/4008 eller e-post linn.helene.stolen@ous-hf.no). Da kan den bearbeides og individualiseres slik at man for eksempel kan lage en mindre liste som passer til hvilke varer som brukes til daglig.

Koder:

Grønt = mat med lite fenylalanin

Orange = kan brukes i begrensede mengder

Rødt = bør unngås i størst mulig grad eller veies nøye

Du kan laste ned listen her:

Phe liste oppdatert mars 2015